Tuesday, June 2, 2009

Tak habis-habis berkursus

Semasa pengajian semester lalu hampir tamat, aku mengikuti kursus KAAK, bagi mendapat sijil yang diperlukan oleh JKM untuk meluluskan lesen pendaftaran Pusat Jagaan Kanak-kanak. Kursus sudah, latihan amali pun tinggal satu tempat lagi. Latihan amali ini penting, ada tujuh, yang tinggal lagi ialah perkembangan sosio emosi kanak-kanak, kegiatan kreatif untuk kanak-kanak dan cerita dan nyanyian. Latihan amali ini terdiri dari dua method; lima ujian amali secara individu dan dua lagi secara kumpulan. Selesai ujian amali, peserta terpaksa menghadiri ujian bertulis selama tiga jam. Ianya akan diadakan pada 25hb June 2009 ini. (Siap kau). Sekiranya gagal dalam ujian-ujian ini, bagi mendapatkan sijil, terpaksalah mengulanginya….(duit tu!)

Dalam bersiap menghadapi ujian bertulis kursus ini, akau terpaksa berhadapan dengan persiapan untuk menyiapkan mid term exam dan dua assignment untuk pengajian yang sedang aku ikuti di OUM. (Tabahkan hati mu…, niat baik Allah bantu… kene usaha juga!) Salah satu assignment yang mencabar bagi aku ialah berkenaan Jenayah di Malaysia, dan bagaimana untuk megurangkannya. Bukan lah susah kerana susah sangat, susah sikit, kerana kena tulis lapurannya dalam Bahasa Inggeris, lapan ke sepuluh muka surat, lepas tu kena buat presentation dalam BI selama 10 min(guna power point) tidak dibenarkan baca. Tidak jadi masaalah pada orang yang mempunyai pendidikan Inggeris, tapi aku dah setengah abad cakap melayu…. Berat juga la. Ada sesiapa boleh tolong?….. ada 10 hari je lagi dari hari ini.

Tak pe…… Bagi aku “ALANG-ALANG MENYELUK PEKASAM” akan ku lakukan yang terbaik.
“BELAKANG PARANG KALAU DIASAH MENJADI TAJAM” inikan pulak aku manusia yang berakal.
WISH ME LUCK

No comments:

Post a Comment