Wednesday, June 24, 2009

Macam mana nak buat business Taska.

Langkah pertama, pastikan rumah yang hendak dijalankan perniagaan ini adalah rumah tepi atau banglow. Maksudnya mesti ada laman disekelilingnya. Bila dah ada rumah tempat untuk kanak-kanak tinggal, bolehlah pergi memohon mendaftar nama Taska, dengan Pendafar perniagaan. Nama Taska wajib dalam bahasa Malaysia. Kemudian pergi ke JKM untuk mendapat surat sokongan pilihan nama Taska di JKM, dan bawalah slip yang diberi oleh pendaftar perniagaan sekali. Kemudian setelah dapat surat sokongan dari JKM, pergi sekali lagi ke pendaftar perniagaan bagi mendapat Sijil Perniagaan bagi nama Taska.

Bila dah dapat Sijil Perniagaan, pergi sekali lagi ke JKM, untuk mendapat surat sokongan kepada 3 agensi teknikal dan membeli buku panduan TASKA. Pemohon perlu menghantar surat sokongan kepada 3 agensi teknikal ini untuk diproses. Agensi-agensi itu ialah; Jabatan Kesihatan, Pihak berkuasa Tempatan (PBT) {ini yang masalah ni} dan Jabatan Bomba dan Penyelamat.

Setelah pemohon mendapat kelulusan dari 3 agensi teknikal, bolehlah dimajukan permohonan kepada JKM (unit TASKA dan Pusat Jagaan). Kemudian tunggulah kelulusan.

1 comment:

sapiah said...

Mungkin ada sedikit pembetulan perlu dibuat disini.
1) Cari lokasi(kalau dibawah MDKS jarak kws 500meter sekeliling tiada lagi taska.
2) Pergi PBT, dapatkan contact untuk planner untuk kebenaran merancang(tukarguna bangunan)- ada bayaran dikenakan.
3) Tunggu kelulusan

Post a Comment