Wednesday, June 3, 2009

Kanak-kanak dan permainan

Perkembangan kanak-kanak yang paling penting sekali adalah melalui permainan. Permainan adalah satu proses dimana kanak-kanak tersebut akan menempuh berbagai cabaran. Kanak-kanak terpaksa menggunakan kebijaksanaan yang ada pada mereka untuk menempuh segala cabaran itu. Kebijaksanaan ini pula didapati dari apa yang telah dilihat dan dilaluinya. Disinilah mereka mendapat pengalaman dan proses pembelajaran berlaku.
Sejak dilahirkan setiap kanak-kanak ingin bergerak bebas, ingin melahirkan perasaan dan idea serta ingin tahu tentang sesuatu. Mereka cuba mempelajari dan memahami konsep, isu dan masaalah persekitaran mereka. Sememangnya naluri bermain ada pada mereka. Naluri bermain ini boleh disalurkan kepada bentuk pengalaman kreatif yang membina persekitaran yang sesuai untuk perkembangan fizikal, mental dan social yang sihat. Berdasarkan ciri-ciri suka bermain, kreativiti dan kebebasan dapat mencurahkan perasaa dan idea untuk memberi keseronokan dan kepuasan.

Kajian telah membuktikan bermain kepada kanak-kanak akan memberangsangkan otak dan badan mereka. Ia juga satu cara pembelajaran yang sangat berkesan. Kemahiran kreativiti dan imaginasi akan terbentuk bersama social, emosi dan fizikal.
Ada beberapa ciri-ciri sesuatu aktiviti itu boleh dianggap sebagai permainanan, umpamanya:
· Ia tidak dirancang atau diarah. Ia adalah satu pilihan bebas kanak-kanak tersebut.
· Kanak-kanak dapat merasa keseronokan dan kegembiraan.
· Ia terhasil dari motivasi dalaman kanak-kanak itu sendiri, bukan kerana hadiah yang bakal dimiliki atau dimenangi.
· Dari imaginasi terhasilnya ciptaan yang memberikan pengalaman yang tiada nilainya.
· Mewujudkan minat dan komitmen kepada kanak-kanak yang mengambil bahagian.


Permainan pada kanak-kanak juga adalah satu cara terapi yang sangat penting. Misalnya, melalui permainan telah dapat menyelesaikan banyak isu-isu antaranya, berat mulut, susah untukmendapat kawan, memulihkan trauma bagi kes-kes penderaan dan masalah emosi.











Permaianan yang terbaik adalah permaianan yang dibuat sendiri bersama-sama anak-anak agar dapat merangsang imaginasi dan kreativiti mereka.





3 comments:

Anonymous said...

tak ajar kanak2 main konda kondi, galah panjang or polis centry ke...mcm kita dulu2 or paling tak main nyorok2 dlm rumah jer...kelubung dgn kain...takkan dah lupa kot...tu pun permainan yg kreatif gak...

akubarutahu said...

Ya, memang setuju, tapi mesti cukup geng dia. Anak2 sekarang duduk kat rumah pun seorang dua je, nanti kalau main pun,ada bibik, nanti bibik marah, rumah kecah2. Kalau dia duduk dimana2 pusat asuhan berdaftar mungkin ada peluang main mainan begitu.Dulu lain, masyarakat jaga kita, sekarang...

Anonymous said...

salam...blh sy copy artikel ni...sbgai rujukan...tq

Post a Comment