Friday, September 4, 2009

Disiplin

Untuk mencapai sesuatu kejayaan, disiplin menjadi teras yang penting.Tanpa disiplin, kejayaan juga sukar untuk dinikmati. Kita selalu mendengar, bahawa anak-anak yang cemerlang itu adalah mereka yang berdisiplin. Tapi bagaimana kita hendak mendisiplinkan anak-anak kita itu?
Sebagai ibu bapa, kita tanya diri kita sendiri, adakah kita seorang yang berdisiplin? Adakah kita menjaga masa kita dengan penuh disiplin, bagaimana dengan peraturan pejabat, adakah kita mengikuti dengan penuh disiplin? Lihat pula cara kita makan, memandu dan yang penting sekali, solat kita, bagaimana?
Anak-anak yang cemerlang bukannya lahir daripada ibu bapa yang cemerlang. Mereka adalah hasil usaha ibu bapa yang prihatin terhadap kepentingan disiplin. Perbuatan atau tindak tanduk ibu bapa tidak selari dengan apa yang dikehendaki terhadap anak-anaknya. Anak-anak menjadi keliru dan tidak tahu peraturan mana yang yang harus diikuti. Sikap ibu bapa menjadi contoh kepada kanak-kanak.

Bagi melahirkan anak-anak yang berdisiplin ibu bapa mesti terlebih dahulu berdisiplin. Disiplin penting untuk membina sikap hormat pada diri sendiri dan juga orang lain. Apa yang penting ialah tanggung jawab ibu bapa untuk membimbing anak-anak untuk menjadi anak-anak yang cemerlang di dunia dan diakhirat. Fikirkan lah…….

No comments:

Post a Comment