Friday, September 18, 2009

AKU

Kira-kira 52 tahun lalu, dalam kesibukan yang masih terasa menyambut kemerdekaan yang pertama, ditarikh hari ini, lahirlah bayi perempuan ini.
Kira-kira lapan belas tahun kemudian, berhijrah ke Kuala Lumpur , menjadi penjawat awam disalah sebuah institusi penyelidikan.
Bertemu dengan jejaka pilihan dan mendirikan rumah tangga enam tahun kemudian. Setahun kemudian mendapat cahaya mata pertama.






Dalam masa sepuluh tahun mempunyai empat cahaya mata. Dalam usia lima puluh tahun telah mendapat menantu dan setahun kemudian telah bergelar Wan (nenek). Itulah dia “Akubarutahu” atau lebih tepat Norhanam Sulong.


Kini aku baru tahu, dan belajar ambil tahu kehidupan seorang nenek, dan bersedia menjadi warga emas dalam masa lapan tahun lagi (jika umur panjang, Insya Allah) supaya aku bersedia.

Itulah namanya sebuah kehidupan. Empat generasi terukir menjadi kenangan untuk tatapan generasi kemudian. Tanggung jawab kita kini adalah membentuk generasi akan datang. Kehidupan kini yang mencabar, mampukah kita membentuk anak-anak kita lebih baik dari kita? Semoga Allah memberi petunjuk kepada kita... Amin....





No comments:

Post a Comment