Monday, September 14, 2009

Ramadhan

Kini telah masuk ke fasa ketiga dalam bulan Ramadhan. Telah lebih dua puluh hari kita mengerjakan ibadah puasa. Dah ramai yang dah kurus atau masih ramai lagi yang maintain. Tapi apa yang penting apabila sesuatu itu melebihi dua puluh satu hari, ia telah menjadi satu kebiasan kepada kita.
Ia juga telah menjadi satu kebiasaan kepada kanak-kanak yang telah berpuasa sejak dari hari pertama puasa. Pada mereka tidak merasa satu masalah lagi. Di sini kanak-kanak yang berumur enam tahun keatas semuanya berpuasa. Tiada siapa pun diantara mereka yang merengek kelaparan. Begitu juga bila melihat adik-adik yang kecil makan, mereka juga tidak meminta hendak makan bersama. Semoga sikap ini berkekalan hingga ke dewasa.

Apa yang lebih penting kepada kanak-kanak ini ialah pemahaman mereka berkenaan berpuasa. Berpuasa adalah rukun Islam yang ke tiga. Didiklah anak-anak supaya mereka juga menunaikan rukun Islam kedua, iaitu solat. Beri mereka kefahaman bahawa rukun Islam yang pertama ialah mengucap dua kalimah shahadah. Apabila seseorang muslim itu telah mengucap dua kalimah syahadah, bermakna dia telah bersetuju menunaikan segala yang diperintahkan oleh Allah untuk umat Muhammad. Maka, menunaikan solat itu adalah rukun yang kedua yang harus ditunaikan. Dan kemudian diikuti dengan menunai ibadah puasa. Tidak guna menahan lapar dan dahaga, tanpa menunaikan solat. Semoga anak-anak kita berjaya menamatkan puasa mereka dibulan ramadhan yang tinggal beberapa hari lagi dengan jayanya. Semoga mereka menjadi orang-orang yang beriman dan dilindungi Allah. Amin….

No comments:

Post a Comment