Saturday, August 15, 2009

Kanak-kanak dan kesihatan

Bila kita sihat, kita selalu lupa bahawa panyakit telah ada dalam diri kita. Kita pun lupa manjaga kesihatan, makan segala yang kita mahu, kebersihan juga terabai. Bila ada rasa sedikit ketidakselesaan baru perasan, baru nak buat pencegahan, sedangkan ketika itu virus-virus sudah bersedia untuk mengambil alih badan kita. Beberapa hari kemudian muncullah ia…
Bagi kanak-kanak setelah lima hari lebih kurang baru nampak ia tidak lagi aktif, selsema atau pelbagai penyakit telah bertapak dibadannya. Kemudian proses perpindahan berlaku, habis satu keluarga dan seterusnya…. Ini semua adalah kerja virus yang bijaksana-bijaksini.
Apa yang penting ialah menjaga kebersihan persekitaran. Tapi, inilah masalahnya, sikap tak ape…….
Adakah benar jika kita sihat, kita akan selamat dan tidak akan berjangkit dan jatuh sakit. Ia memang, benar, tapi apabila daya ketahanan badan kita menurun, dengan cepat virus mengambil alih badan kita.
Dimana-mana kita pergi sekarang, mungkin terdapat virus H1N1. Bagi yang mempunyai daya tahan yang kuat, mungkin hanya dapat deman biasa, tapi bagi mereka yang mempunyai lemah, dan kanak-kanak virus ini akan cepat bermaharaja lela, mengambil alih tubuh badan mereka. Kanak-kanaklah yang mempunyai peratus yang tinggi untuk dijangkitinya. Walaubagaimanapun, masih ada cara atau langkah yang membolehkan kita mengawal kembali badan kita. Segeralah berjumpa doctor.Dalam keadaan sekarang adalah lebih baik menggelakkan anak-anak anda dari keluar rumah bermain ataupun berjalan dimana terdapat ramai orang, terutama di kompleks seperti pasaraya dan sebagainya. Jika mereka sakit, cepatlah mendapatkan rawatan. Beri ia rehat secukupnya, jangan menghantarnya kesekolah, mungkin ia akan menjadi pembawa atau paling teruk, ia akan bertambah sakit kerana disekolah terdapat berbagai jenis virus lagi. Galakkannya meminum air dengan banyak, kerana dehydration adalah penyebab utama pada selsema. Biarkan ia berehat secukupnya... AMIN!!!!

1 comment:

Post a Comment