Monday, July 20, 2009

Proses belajar membaca dan menulis (cont)

Pandai membaca dan menulis adalah satu pencapaian asas kearah pembelajaran bagi kanak-kanak. Ada kanak-kanak belajar dari secara semula jadi tanpa sebarang masalah. Manakala sebahagiannya pula melalui satu proses yang yang amat memenatkan. Walau apa cara sekalipun, kepadaian ini memerlukan kemahiran untuk kanak-kanak ini Berjaya.
Belajar membaca dan menulis adalah satu proses yang kompleks. Ibu bapa perlu memberi perhatian kepada anak mereka untuk mengajar kemahiran ini. Sokongan moral dari ibu bapa sangat penting dimana ia dapat menggalakkan anak-anak memberi tumpuan kepada latihan ini.

Ibu bapa perlu peka kepada perkembangan anak-anak mereka. Pengesanan awal akan dapat membantu perkembangan seterusnya.
Dalam proses pembelajaran, terutama membaca dan menulis dapat dikesan melalui tanda-tanda berikut:
· Berminat bermain dengan buku-buku dan majalah-majalah. Kanak-kanak akan berpura-pura membaca bagaikan seseorang yang mahir.
. Dengan mengingati apa yang telah diceritakan kepadanya dalam sesebuah buku cerita, kanak-kanak akan membaca buku tersebut, menunjuk dengan jari seperti mana buku itu dibacakan untuknya.
· Kepercayaan kanak-kanak yang mengatakan kanak-kanak yang pandai membaca adalah hebat, menyebabkan timbul rasa keinginan mereka menjadai seperti itu.
Ibubapa harus memberi peluang menggalakkan anak-anak mereka dengan menyediakan peluang kearah yang ditunjukan oleh kanak-kanak ini. Anak-anak juga harus tau bahawa ibubapanya bersedia membantu mereka. Perlulah disediakan segala peralatan seperti buku kanak yang bergambar, contoh-contoh huruf dari plastic, nombor, buku tulis, pensil, warna, playdough dan sebagainya.
Proses ini sebenarnya membenarnya mempunyai beberapa peringkat. Adala tidak elok untuk melangkah atau mencari jalan cepat dalam mengajar membaca dan menulis. Ini adalah kerana proses pembelajaran memerlukan masa dan kesalahan juga adalah satu proses pembelajaran. Kesalahan menunjukkan anak ini masih belum bersedia untuk melangkah keperingkat seterusnya. Banyak salah bermakna banyak pengalaman anak ini tempuhi.
Tekanan dari ibubapa untuk mempercepatkan proses pembelajaran hanya akan menyebabkan anak-anak akan tertinggal banyak peringkat dan dari segi emosi, hanya membuatkan anak-anak ini tertekan dan seperti ketakutan (anxious) menjadi tidak pandai.
Seperti kata pepaah:
“Anak-anak BELAJAR membaca ditahun pertama, akan diikuti mereka membaca untuk BELAJAR”

No comments:

Post a Comment