Sunday, July 18, 2010

Peperiksaan!!!

Bagaimana untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan ??????
Terdapat berbagai bentuk iklan dipasaran.

Maka ujudlah berbagai bentuk perniagaan dalam pendidikan anak-anak, untuk mencapai kejayaan, kononnya..

Pada ibubapa yang berduit, ok no problem, semua boleh. Bagaimana pula dengan ibubapa yang hidup hanya mampu untuk menyuap mulut anak-anak mereka…. Apakah nanti anak-anak mereka ketinggalan dalam pelajaran dan hanya lulus sekadarnya aje, atau gagal dalam peperiksaan?

Kini harapan melampau ibu bapa dalam pendidikan anak-anak, membuatkan kanak-kanak mengalami tekanan. Ibubapa juga turut tertekan, kerana apa ya?

Pada sebahagian kita, akan berasa, seperti ini; Malu aku! kalau keputusan anak aku tidak menggalakkan langsung. Mana nak taruk muka ni, apa orang akan kata.. dan perasaan akan berasa bercampur-campur…. Begitulah persepsi masyarakat masa kini.

Kenapa jadi begini???

Kementerian Pendidikan?, sekolah? Guru-guru?, anak aku? Tak cukup kelas tambahan? Tak cukup kasih sayang ke? Dan berbagai-bagai fikiran yang datang. Cuma satu persoalan yang jarang ditanya…

Bagaimana dengan aku??? , “bersihkah aku”

Jawapannya tentu sekali begini; dah cukup aku memberi pendidikan kepada anak ku, kenapa tak pandaipandai ya? Hah tak mungkin, aku lulusan university, aku memang pandai dari kecil, pastinya anak aku begitu juga.
Sekolah? Dan guru? Tak mungkin, aku dah hantar mereka ke sekolah yang terbaik, ditambah kelas tambahan dari guru-guru ternama. Bagaimana mungkin?... Habiskan duit aku je.

Habis tu apa lagi…???

Aku sendiri pun tak tahu nak jawab, Cuma apa yang dapat aku agak-agak hanyalah ini. Tapi ini hanya pandangan aku je,

1. Emosi atau jiwa anak itu sendiri, adakah ibubapa betul2 mengenali anak-anak mereka?
2. Segala sumber, bersih dari segala kekotoran
3. Keikhlasan ibubapa
4. Objektif ibubapa
5. Hanya kerana Mu
Ya Allah ya tuhan ku, berikan kami pentunjuk Mu, agar kami tidak tersasar dan tersesat ditengah perjalanan hidup ini.
Amin…..

No comments:

Post a Comment