Saturday, October 25, 2014

Pekerjaan yang mulia - Part 1

Anak-anak umpama kain putih. Siapakah yang akan membentuknya untuk menjadi manusia marjusi, nesrani atau manusia berguna seperti orang Islam yang baik????......
Ibubapa zaman masa kini terpaksa keluar rumah untuk memcari rezki, sama ada dia seorang professional atau biasa-biasa saja. Anak-anak terpaksa ditinggalkan…..
Sepeninggalan ibubapa ini, siapakah yang akan menjaga anak-anak ini? Terutama kanak-kanak dibawah umur 4 tahun. Siapakan yang menguruskan kanak-kanak ini?
Mahu tak mahu, ibubapa terpaksa meninggalkan kanak-kanak ini dibawah jagaan orang-orang yang dipercayai, antaranya, datuk nenek kanak-kanak tersebut, jiran tetangga atau bibik-bibik dari negara jiran. Dibawah jagaan datuk nenek, mungkin ibubapa boleh rasa selesa mempercayai keselamatan anak-anaknya. Bagaimana dengan yang lain-lain? Adakah anak-anak ini diurus dengan baik? Adakah anak-anak kita selesa dan gembira atau adakah anak-anak kita ketakutan dirumah semasa kita tiada? Bagaimana emosi anak-anak itu?
Kepada yang menghantar anak-anak kerumah nenek dan datuk, mungkin merasa selesa akan keselamatan anak-anak mereka. Tidakkah terfikir oleh ibubapa kanak-kanak ini bahawa nenek dan datuk juga mungkin mempunyai agenda sendiri seperti untuk merehatkan diri setalah bertahun-tahun membesarkan anak-anak sehingga mereka Berjaya? Atau nenek dan datuk ingin memperbaiki hubungannya dengan yang kuasa?
Memikirkan keadaan ini, apakah pilihan yang ada????


                                                                T A S K A  & P U S A T  J A G A AN


No comments:

Post a Comment