Saturday, November 5, 2011

Hari konsert kanak-kanak tadika

Pada hujung-hujung hari persekolahan semestinya setiap pusat kanak-kanak akan berkumpul bersama-sama keluarga kanak-kanak bagi meraikan kejayaan anak-anak kita selepas setahun berlakunya pembelajaran untuk mereka samaada bagi persediaan menghadapi persekolahan sebenar atau peringkat pendedahan pembelajaran. Sama ada ia dipanggil hari konvokesyen, konsert, kreativiti atau apa-apa nama yang dirasa sesuai.

Pada peringkat umur ini kanak-kanak umpama span, meresapi apa yg dilihat dan didengar dan akan melemparkannya kembali dalam bentuk apa yg mereka faham.

Inilah yang dipanggil peringkat “Perkembangan awal kanak-kanak” Peringkat ini adalah peringkat yang penting dalam pembinaan sahsiah diri kanak-kanak tersebut. Sebenarnya dari sini kita boleh lihat, siapa anak kita itu bila ia dewasa nanti. Oleh itu asuhan yang tepat kena pada sasarannya akan memberi kesan kepada personality kanak-kanak tersebut.

Bermula dengan perkembangan sensori motor, menurut teori Piaget, beralih kepada perkembangan, praoperasi. Perkembangan Pra operasi, iaitu antara umur dua hingga tujuh tahun. Pada peringkat ini kanak2 telah boleh menggunakan symbol mewakili objek, contohnya, kotak boleh dijadikan kereta. Mereka boleh melibatkan diri dalam aktiviti penyelesaian permasalahan. Ketika ini pemikiran mereka telah kurang dibatasi oleh keegoannya. Walaubagaimanapun mereka masih ditahap yg rendah, bermakna masih perlu bimbingan dari orang dewasa, tapi biarlah orang dewasa yang waras.

Disinilah perlunya pendidikan pra-formal ini ditanamkan kedalam diri kanak-kanak. Lebih ditekankan disini ialah pendidikan Pra-sekolah atau tadika atau tabika. Peringkat ini bertujuan memperkembangankan potensi kanak2 dari umur empat tahun hingga enam tahun, secara menyeluruh dan bersepadu dalam aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan social (JERI) melalui persekitaran pembelajaran yg selamat, menyuburkan serta aktiviti yg menyeronokkan, kreatif dan bermakna.

Ini adalah untuk meningkatkan kemahiran, menanam keyakinan dan membentuk konsep kendiri yg positif pada diri kanak-kanak agar mereka berjaya dalam persekitaran sedia ada dan bersedia untuk menangani cabaran dan tanggungjawab di sekolah rendah khasnya dimasa hadapan, amnya.

Objektif hari kovokesyen, konsert atau hari kreativiti ini diadakan, adalah untuk ibubapa melihat potensi anak-kanak mereka, bukan dari segi seninya sahaja, tetapi kepada perkembangan menyeluruh anak-kanak tersebut. Kejayaan anak-kanak ini mempersembahkan persembahan mereka, menunjukkan kesepaduan antara kognitif / pemikiran mereka, motor halus dan kasar, imejinasi dan social serta emosi mereka.

Bagi pandangan saya, yang penting sekali ialah yang terakhir itu, iaitu emosi kanak-kanak tersebut. Sekiranya mereka riang, pembelajaran mudah disampaikan, dan sebaliknya. Emosi sangat memainkan peranan penting dalam perkembangan kanak-kanak. Gembirakan lah mereka.

Pada saya kanak-kanak yang gembira akan dapat mencerminkan masa depan sesebuah negara, kerana, kanak-kanak hari ini adalah masyarakat masa hadapan negara kita yang tercinta. Berilah mereka kasih sayang yang sebenarnya kepada mereka.

Walaubagaimanapun janganlah lupa, mengucap jutaan penghargaan dan ribuan terima kasih kepada pengasuh-pengasuh, guru-guru yang telah memdidik dan membimbing, anak-anak kita. Ucaplah terima kasih juga kepada diri kita sendiri yang bersama-sama membesarkan anak-anak agar menjadi orang yang berguna.