Sunday, May 31, 2009

Pengasuh dan kanak-kanak

Berinteraksi dengan kank-kanak adalah satu tanggungjawab pengasuh yang amat penting. Dalam proses pembesaran, kanak-kanak akan banyak berinteraksi dengan orang yang paling hamper dengannya, sama ada ibubapa, pengasuh atau keluarga yang selalu bersamanya. Proses berinteraksi ini akan menggalakkan kanak-kanak selalu bertanya, berani berkongsi pandangan dan menggalakannya berfikir dengan lebih mendalam.
Perhubungan dan interaksi boleh berlaku secara lisan dan tanpa lisan. Dengan menggunakan memek muka atau gerak geri sahaja pun kanak-kanak dapat menyampaikan apa kehendak atau masalah yang dihadapinya.Ini adalah kerana tanpa perhubungan dan interaksi kanak-kanak tidak dapat mencapai matlamatnya. Sebab itu kanak yang berumur antara dua tahun keatas terutama tiga ke empat tahun banyak menyoal tentang sesuatu, bercerita atau member tahu, menerangkan dan meminta jawapan dari orang yang selalu bersamanya.
Kepada ibubapa yang keluar bekerja, anak-anak mereka akan dijaga oleh pembantu rumah atau dihantar ke TASKA. Kanak-kanak yang dihantar ke TASKA, lebih bernasib baik sebenarnya. Ini adalah kerana, pada amnya, pengasuh-pengasuh di TASKA telah dilatih dan bertugas untuk memdidik kanak-kanak dalam jagaannya. Manakala pembantu rumah pula berfungsi sebagai membantu membuat kerja-kerja rumah termasuk menjaga anak-anak majikannya.
Sama ada pengasuh atau pembantu rumah mereka adalah PENGANTI ibubabapa. Mereka merupakan teman setia kanak-kanak tersebut. Apa yang penting sekali ialah mereka ini ada ‘ROLE MODEL’ atau ‘yang dicontohi’ oleh kanak-kanak tersebut. Oleh yang demikian pengasuh-pengasuh di TASKA wajib menghadiri kursus anjuran Jabatan Kebajikan Masyarakat. Dengan menghadiri kursus-kursus ini, para pengasuh dapat meningkatkan mutu asuhan kanak-kanak, supaya kanak-kanak mencapai tahap perkembangan yang menyeluruh dan juga dapat meningkatkan imej pengasuh melalui perkhidmatan yang berkualiti dan berprofessional.
Kreatif Partners mengadakan kursus Asas Asuhan Kanak-kanak

Sebahagian dari peserta yang mengikuti kursus
Peserta asyik mendengar taklimat yang disampaikan oleh Pn Normah Wahab
Sebahagian dari peserta bergambar bersama-sama Pn Normah dan Cik Suhaili dan rakannya dari Jabatan Kebajikan Masyarakat, di sessi akhir kursus semalam, 30hb May 2009.
Bergambar untuk kenangan, semoga jumpa lagi, bye.



Wednesday, May 27, 2009

Apa itu pembelajaran

Pembelajaran adalah satu proses dimana terwujudkan sesuatu kepandaian dalam sesuatu bidang. Bagi bayi dan kanak-kanak kecil biasanya akan dikaitkan akan kepandaian berjalan, bercakap, menulis dan mengira. Memang betul kerana kecerdasan, kebolehan dan pengetahuan adalah hasil dari pembelajaran.
Pengalaman-pengalaman seperti merasai, emosi, perhubungan interpersonal dan berbagai menghasilkan pembelajaran kepada kanak-kanak. Begitu juga dengan bayi yang masih dalam kandungan.
Selain dari baka apa yang penting dalam pembelajaran bagi kanak-kanak ialah suasana persekitaran seperti keluarga, adat dan adap, masyarakat, perhubungan dan emosi sesorang kanak-kanak itu. Dari sikap yang diwarisi dan persekitaran akan dapat menghasilkan satu pembelajaran yang memberi pengalaman yang berharga kepada kanak-kanak. Sikap semula jadi manusia sememangnya suka belajar, ambil tahu, mencari sesuatu yang baru dan mengubah suai dan mencuba. Ini dapat dilihat terutama kepada kanak-kanak. Biasanya kanak-kanak balajar secara tidak sengaja dan berlaku tanpa disedari dan ini berlakunya perkembangan kemahiran bagi kanak-kanak tersebut.
Kemampuan kanak-kanak belajar adalah melalui apa yang dilihat dan dan mentafsir mengikut fahamannya. Kanak-kanak melihat apa yang ibubapa mereka lakukan dan mereka akan cuba berlagak seperti itu. Keupayaan kanak-kanak mentafsir sangat lemah, dengan itu mereka disekelilingnya perlu membantu supaya apa yang dilihat dapat ditafsir secara lebih positif dan berkesan.
Disinilah ibubapa terutamanya dan masyarkat sekeliling amnya, terutama pengasuh-pengasuh nkanak-kanak, memainkan peranan penting dalam pendidikan kanak-kanak. Dalam proses pendidikan kanak-kanak, ibubapa dan pengasuh-pengasuh perlu mempunyai sikap dan kebolehan terhadap pendidikan awal kanak-kanak. Ini adalah keran kita jugalah yang mewarnakan siapa kanak-kanak tersebut.








Friday, May 22, 2009

Tahap perkembangan kanak-kanak, kepentingannya

Kenapa pentingnya mengentahui tahap-tahap perkembangan kanak-kanak

Semua kanak-kanak akan melalui corak-corak perkembangan yang sama, yang kita boleh teka dengan tepat akan kebolehannya. Antara tahap-tahap tersebut antaranya perkembangan fizikal, umpamanya, kanak-kanak akan melalui tahap duduk kemudian merangkak, berdiri dan berjalan.
Dengan mengetahui tahap-tahap ini:
1. para pengasuh dapat mengenal pasti kedudukan atau kebolehan kanak-kanak ini dapat mengelakkan mereka mengharapkan lebih daripada apa yang boleh dilakukan oleh kanak-kanak.

2. Mengenali setiap kanak-kanak adalah individu. Pengasuh hendaklah menyesuaikan aktiviti dan ransangan mengikut ciri dan kebolehan kanak-kanak itu.


3. Pengasuh boleh merangsang aktiviti yang memahirkan kebolehan kanak-kanak, juga aktiviti yang akan membawa kanak-kanak keperingkat atau tahap seterusnya.

Dalam proses perkembangan ini, ianya berjalan secara berterusan dan persekitaran adalah sumber utama yang menyokong perkembangan kanak-kanak. Persekitaran adalah segala yang terdapat dikawasan kanak-kanak membesar termasuk ibubapa, ahli keluarga, orang dewasa yang lain yang menjaga dan berhubung dengan kanak-kanak tersebut.

Walaubagaimanapun ibubapalah yang menjadi pendidik utama kanak-kanak dalam segala pembelajaran bagi memperolehi kemahiran social kearah mengwujudkan nilai-nilai agama dan moral.


Oleh itu untuk memastikan proses perkembangan kanak-kanak sentiasa meningkat, kedua ibubapa dan pengasuh hendaklah sentiasa saling berhubung, menyokong dan mengatasi masalah kanak-kanak secara bersama. Kesinambungan dalam amalan asuhan di TASKA dan di rumah perlu diwujudkan untuk menjamin kanak-kanak berkembang secara menyeluruh.











Tuesday, May 19, 2009

Perkembangan menyeluruh kanak-kanak



Setiap makhluk yang dilahirkan di bumi ini dari seusia bayi akan mengalami dua proses penting, iaitu perubahan pertumbuhan dan perubahan perkembangan. Perubahan pertumbuhan terutamanya perubahan fizikal, boleh diukur dari masa kesemasa, seperti berat badan, ketinggian, bilangan gigi dan sebagainya.
Perubahan perkembangan adalah perubahan secara kualiti kerana tidak dapat diukur tetapi dapat dilihat dalam tempoh jangka pangjang.Perkembangan ini menekan kepada aspek-aspek keupayaan dan kebolehan seseorang untuk berfungsi dan berinteraksi dengan keadaan sekeliling untuk keselesaan hidup sepanjang hayatnya.
Perkembangan yang dapat dilihat seperti kebolehan mengkoordinasi pergerakan anggota-anggota badan, bertutur, memahami dari benda konkrit keabstrak, berinteraksi dan meluahkan perasaan dengan orang dan keaadan sekeliling.

Perubahan-perubahan pertumbuhan dan perkembangan dapat dilihat dengan nyata keatas seorang bayi sepanjang proses ia membesar dan menyediakan diri untuk berinteraksi dengan persekitaran.
1. Perubahan perkembangan kanak-kanak lebih pesat pada peringkat umur 0 – 1 tahun jika dibanding dengan kehidupan mereka selepas itu.
2. Semua kanak-kanak mengalami corak perkembangan yang sama – terdapat pelbagai persembahan dan perkembangan kanak-kanak adalah pada kadar berlainan di situasi berlainan.
3. Kebolehan mereka akan meningkat dari satu tahap ke tahap yang seterusnya da apa yang berlaku di satu tahap akan mempengaruhi tahap yang berikutnya.

Terdapat 4 aspek yang nyata dalam proses pembesaran, iaitu; fizikal, bahasa, kognitif/akal, dan sosio emosi. Seseorang kanak-kanak mempunyai semua aspek yang berintegrasi, dimana pembelajaran ialah satu proses seumur hidup yang terjadi dalam semua aspek perkembangan kanak-kanak.
Perubahan dalam perkembangan fizikal, berlaku dari segi bentuk dan saiz, kebolehan mengawal pergerakan motor kasar dan halus serta koordinasi anggota badan.
Perkembangan sosio-emosi adalah kemampuan kanak-kanak bergaul, berinteraksi dan meluahkan perasaan.


Kanak-kanak di Tadika Anugerah Cemerlang didedahkan dengan kegiatan kreatif melalui kerjatangan seawal 3 ke 4 tahun, bagi menambah daya cipta, kecekapan penggunaan deria dan dapat melahirkan perasaan serta pengalaman mereka.
Kanak-kanak ini juga telah dibiasakan dengan persekitaran yang selesa dan bebas untuk menyoal, bertindak dan sebagainya.
Persekitaran dan pengalaman baru mengancam perasaan kanak-kanak. Mereka tidak bersedia mengeluarkan perasaan dan fikiran dalam keadaan dimana perasaan emosinya tidak selamat.
Dengan perkembangan bahasa, kanak-kanak dapat berhubung dan mengambil bahagian dalam pergaulan antara sebaya dan juga orang dewasa.
Semalam Nafis telah mencapai usia 5 tahun. Kami, di Tadika Anugerah Cemerlang, biasanya akan menyambut harijadi kanak-kanak disekolah. Ibu bapa Nafis telah menyediakan makanan seperti mee goreng dan kek kukus dan jajan untuk kawan Nafis di sekolah, dan sekolah juga telah menghadiahkan sebuah buku bacaan untuk Nafis.
SELAMAT HARI JADI YANG KE 5, NAFIS, semoga Nafis akan menjadi orang-orang yang cemerlang, amin.

Monday, May 11, 2009

oooh kakak ku

Wahai kakak ku, jangan lah bersedih, kita kebetulan jumpa saudara mara. sepuluh tahun sekali pun susah nak jumpa, sebab itu lah kali bila kita jumpa je, kemudahan teknologi pun ada, kita snap je. Banyak sebabnya dan rasanye penting juga.Pertama, dah jadi orang lama, tak lama lagi mungkin OKU, ha ha ha, so, sebelum lupa, kita snap dapat lah ingat wajah-wajah yang cantik, ayu, dan macho-macho tu. Keduanya, supaya anak-anak kita kenal saudara mara maknya. Ketiga, untuk merapat kembali hubungan kekeluargaan yang dah jauh. Sekarang kan zaman teknologi. Anak-anak sekarang pun memang kaki hightech, so mungkin ini satu cara yang terbaik. Betul tak?
Satu lagi, satu lagi gambar tertinggal la, inilah dia adik sepupuku yang satu sekolah menengah dengan ku di Temerloh, Pahang, A. Manan. Tengoklah tu, mula-mula nampak dia ingatkan wakil rakyat mana lak dia tu. Gaya ustaz pun ada, ha ha ha. Jangan marah ya! Mana ni adalah adik pada kak Ani dan abang pada Moin. Menetap kat Kuantan sekarang ni.

Sunday, May 10, 2009

Cuti hari Wesak

Semalam, hari Sabtu, cuti am, cuti hari Wesak. Sepatutnya tiada kelas untuk ku, tapi malangnya Pn Normah telah meminda kelas hari Ahad telah dipinda pada hari Sabtu, dan telah mendapat persetujuan satu kelas kecuali aku dan beberapa peserta cina. Pn Normah terpaksa meminda kelas kerana ia terpaksa menguruskan satu lagi kursus diluar KL. Maaf, Pn Normah, saya terpaksa poteng kelas hari ini kerana saya juga terpaksa keluar dari KL untuk menghadiri perkahwinan adik sepupu saya, dan saya pun telah berjanji.
Ini Zura, pengantin baru. Manis sekali. Cantik anak Mak Teh ni, kan. Hari ini hari yang bersejarah baginya kerana hari ini hari perkahwinan nya dengan Epol. Selamat pengantin baru Zura n Epol.





Inilah mak penganti, Mak teh. Mak Teh pun lawa juga, tengoklah tu, senyumannya melerek, dapat menantu.

Hidangan makanan nya sungguh menyelerakan. Sedap sungguh, makan makanan kampong. Tak rugi jalan jauh-jauh. Pedasnyapun boleh tahan....

Inilah Rizal, adik pengantin. Dia pun dah jemput kita untuk majlisnya, pada bulan June ini.


Alamak! tak sempat nak ambik gambar Piza, kakak pengantin. Jumpa saudara-saudara yang lama tak jumpa, riuh rendahlah. Piza pun dapat adik ipar, sibuk la kesana kesini. Maaf ya, Piza, akak tak sempat ambil gambar kamu!. Jangan marah.............



Ini pula, pangkat makcik dengan kami, kami pangginya "Ani" saja, sebab muda dari kami. Dia ni adik pada mak pengantin, adik Mak teh.











Ini Ani, sepupu juga. Selepas kerumah pengantin, kami singgah kerumah Ani pulak, dekat pantai Batu Itam. Janganlah besedih kak Ani, yang pergi tetap pegi. Yang hidup kena teruskan kehidupan. Bersabar banyak-banyak. Ini lah dugaan dari Allah.


Ini satu lagi sepupu, memang dari kecil kami suka bergaduh!! ala anak -anak memang begitu. Sekarang ni Eton dah mentap kat Seremban, asyik-asyik belik seremban.
Apa kono kau ni, daro.
Eton ni mulut nya riuh juga, terhibur juga kak Ani tu.



Ini adik ipar Zaiton, namanya Zemah. Dia isteri kepada Mizal, adik eton.











Ini Cu Kiah, Dia adalah adik kepada Arwah ayah ku. Mereka sekeluarga datang ke Kuantan untuk melihat perkahwinan, Zura,...








Yang baju kuning tu lah adik eton, Mizal. Yang sebelah tu pula adalah anak pak dan Mak Cu kiah, Kalu tak silap namanya, Mohd Sharif Fizal. Dia ni aku tak dapat mengingati nya masa kami kecil-kecil dulu.



Inlah isterinya, kami panggilnya Hanny saja.











Ini pula Ros, juga anak mak cu,







Ini pula wati, maaf ya dik, akak ni lama dah jumpa kamu. Wajah pun tak dapat ingat. Tu la sebaknya akak ambil gambar ni, buat kenangan








Ini kamu juga kan, wati.
Betulkan?




Yang duduk tu, isterinya Moin, Nama Ani jugakan




Ini pula Moin, tadi tu gambar isterinya.
Lupa !!! satu lagi, mana manan?
Dia tak hadhir ka t umah Kak Ani.





Atas permintaan ibu ku, gambar ini diambil untuk kenangan. Barisan belakang, dari kiri Kak Ani, Moin dan Eton. Manakala barisan depan, dari kiri, Cu Kiah dan Ibuku







Friday, May 8, 2009

Ibu, oh ibu

Setiap hari Jumaar, kanak-kanak di Tadika Anugerah Cemerlang, akan membuat aktiviti lukisan atau kreativiti.
Ya, sempena hari ibu akan disambut pada hujung minggu ini, kami menggalakkan kanak-kanak membuat kad ucapan untuk ibu mereka.
Azim dan Afrinah tengah memikirkan apa lagi yang hendak di buat dengan kad mereka.



Tengok!! Nafis begitu berhati-hati memotong kertasnya, nanti koyak dah tak dapat bagi kat mama.



Athirah sedang menggunting kad nya. Aiman termenong lagi!!


Apa lagi nak tulis ya!!... Susahnya, tak de idea la. Ingat betul-betul, Azim apa Zaim nak tulis kat kad mama?...

Ian pun tak de idea ke, kena tanya teacher Hanam...
Teacher Indra kan ada!! Tanya lah dia.



Dah cantik ke Hakimi? kena tulis nama pula.









Betul Anas, lipat dan tekan kuat-kuat, betul tak Nafis?








Ok, kanak-kanak, tengok macam mana teacher buat, nanti buat pada kad kamu.

Lipat macam ni, tekan kuat-kuat, sampai nampak garisannya. Faham tak Ian?


Betul tu, Aiman, Athirah dah siap?



Bila dah lipat gunting kat garisan ini. Tengok betul-betul. Kan dah kata, teacher Indra akan tunjukkan bagaimana.
Balik semula pada Azim, dah potong dah? buka dan lihat






Masih fikir lagi ke?



Ini kanak-kanak 4 tahun pula.






Biasanya kanak-kanak 4 tahun ni, Teacher yang kena buat banyaknya. Kanak-kanak trace aje


Cantik tak? separuh dah siap separuh lagi dalam proses.



Eaaa, Aisyah punya dah siap, cantikkan?





Hawa masih 'blur" lagi











Teacher, macam mana ni, nak lukis apa lagi?Bunganya belum abis gam lagi





Gam dekat sini, kat batang dia, kata Aisyah

Aisyah dah nak siap dah, cantik kan!!!






Selamat hari ibu, juga kepada ibu ku, Siti Habsah Sujak, saya sayang mak, tapi tak pandai nak luahkan, nak beli hadiah pun, tak tahu apa nak bagi. Yang penting, aku cuba jadi anak yang soleh demi kesejahteraan mu, Amin!!
Begitu juga kepada kakak ku , Ati dan adik-adik perempuanku, Noi dan Mawa, ipar-iparku, kak Bi, Jamaliah, Sarimah, dan Mahtra, SELAMAT HARI IBU
(atau nenek , sebab tak lama lagi syg sorang tu akan join nenek club, hahaha), dan anakku, Rina
Tak lupa juga untuk ibu kepada semua anak murid ku, di Tadika Anugerah Cemerlang.
Selamat hari ibu untuk semua ibu-ibu